29.1.07

photographer to the tsar

φιλοδοξία του σεργκέι προκούντιν-γκόρσκι [Сергей Прокудин-Горский] ήταν μέσα απο την τέχνη του να δώσει χρώμα στην πολυμορφία της ρωσίας των αρχών του εικοστού αιώνα. μετέδωσε τον ενθουσιασμό του στον τσάρο νικόλαο τον δεύτερο ο οποίος τον εφοδίασε με ένα βαγόνι-θάλαμο εμφάνισης και ειδικές άδειες για να έχει πρόσβαση σε όλες τις περιοχές της αυτοκρατορίας. ο προκούντιν μετά από χρόνια συστηματικών καταγραφών, άφησε πίσω του ένα αρχείο από χιλιάδες φωτογραφίες της προεπαναστατικής ρωσίας. με αφετηρία τις σπουδές του ως χημικός ανέπτυξε τη δική του τεχνική: τραβούσε πρώτα τρεις μονοχρωμικές φωτογραφίες και με το κατάλληλο χρωματισμένο φως, κατάφερνε με την επεγεργασία τους, να ξαναδημιουργεί τα πραγματικά σκηνικά χρώματα.




καθώς οι πρώτες λήψεις γινόταν με κάποια μικρή διαφορά χρόνου για να αλλάξει τα φίλτρα, κάποια από τα αντικείμενά του μετακινούνταν. αυτές οι αλλαγές αποτυπώνονταν στην τελική εικόνα δημιουργώντας σε μερικές ένα μυστηριακό 'ghost effect', σημάδια της προηγούμενης παρουσίας του αντικειμένου στο χώρο. ανάμεσα σε μια μεγάλη ποικιλία φωτογραφιών [με θέματα την αρχιτεκτονική, την εργασία, τις μεταφορές, φυσικά τοπία κ.α.] επέλεξα τις φωτογραφίες που αποδίδουν την εθνική ποικιλομορφία της ρωσίας των αρχών του εικοστού αιώνα. ένα μωσαϊκό εθνικοτήτων που δεν το άγγιξαν οι διαδικασίες εθνικής συγκρότησης που κορυφώθηκαν στη δυτική και κεντρική ευρώπη τον προηγούμενο αιώνα. όλες είναι τραβηγμένες από το 1909 ως το 1915. με την επανάσταση ο προκούντιν εγκατέλειψε τη ρωσία αρχικά για τη νορβηγία και στη συνέχεια τη μ. βρετανία και τη γαλλία. πέθανε στο παρίσι το 1944.







εβραιόπουλα με το δάσκαλό τους. σαμαρκάνδη [σημερινό uzbekistan]








ελληνίδες και έλληνες σε φυτεία τσαγιού στους παραθαλάσσιους λόφους της chakva [σημερινή γεωργία]




σουνίτης μουσουλμάνος με παραδοσιακή στολή. dagestan




εξοχή κοντά στη λευκή λίμνη, βόρεια ευρωπαική ρωσία





ο εμίρης της bukhara, alim khan





χωρικές προσφέρουν πιάτα με μούρα. κίριλοφ




τουρκμένος καμηλιέρης




στοιχεία+εικόνες: wikipedia, library of congess

8 comments:

βασιλική said...

Μάλλον άλλαξες μπλογκ και κάπου στη διαδρομή σ' έχασα, -όχι πως τα χάνω και δύσκολα.
Βαθύ ευχαριστώ Αμβρόσιέ μου για το εξαιρειτικό αφιέρωμα που κάνεις.
Είναι η μοναδική Ρωσία την εποχή της πιο ουσιαστικής επανάστασης σε πολλούς χώρους της τέχνης, αρχιτεκτονική, θέατρο κλπ.
Σιγά σιγά θα διαβάσω και θα δω και τα υπόλοιπα.
Πάντα με συγκινεί η μεγάλη σου ευαισθησία και με πλουτίζει.
Να είσαι καλά φίλε μου.

mauve said...

αμβρόσιε τι ανακάλυψη είνι αυτή; δεν τον ήξερα τον Prokudin. Είχα ακούσει μόνο στο πανεπιστήμιο για μια τεχνική φωτογράφισης ασπρόμαυρων φωτογραφιών μέσα από τα τρία διαφορετικά RGB φίλτρα που κατόπιν με superimposition των ζελατίνων όπουν είχαν τυπωθεί προέκυπταν έγχρωμες φωτογραφίες με έκθεση αυτών σε συγκεκριμένο φωτισμό κατά τη διάρκεια της εκτύπωσης. Κι ότι αυτό είχε γίνει στην προεπαναστατική Ρωσσία.
Είναι καταπληκτικό το υλικό που υπάρχει και τρελά σε ευχαριστώ που το μοιράστηκες.

ΧΧΧ amvro-mauveamvro XXX

αμβρόσιος said...

βασιλική,
να μαστε πάλι λοιπόν!
x x

mauve,

πάντα η ρωσία ήταν μπροστά σ'αυτά. ο mikhailov άρχισε ένα χρόνο πριν τον eggleton τις έγχρωμες αλλά ο τελευταίος {αμερικανός [γαρ?]} θεωρείται πατέρας του έγχρωμου.

[χαίρομαι που σου άρεσαν]

mauve said...

amvro,
βρήκα 2 διαφορετικές αλλά αισθητικά για εμένα, άψογες φωτογραφικές συνθέσεις του Prokudin και τις έκανα post.
mauve

αμβρόσιος said...

είναι και μια που δείχνει πόσο λίγο αξίζει ο warhol, για το ψάρι μιλάω

mauve said...

πάω να το ψάξω το ψάρι γιατί δεν το είδα!
:-)

Rodia said...

Πολύ πολύ ωραία!
Ξεκίνησες φορτσάτος τη μετακόμιση.. χαχαχα επιδημία μετακομίσεων έπεσε αυτές τις μέρες:-Ρ
(είπα να βάλω λινκια και το πήρα πολύ ζεστά κι ακόμα να κοιμηθώ λέμε)
Μεγειά ο νέος μπλόγγερ! σμουτς!:-)

αμβρόσιος said...

φορτσάτα, ροδιά , φορτσάτα :)


thnx