17.4.07

για την απάτη της ιστορικής συνέχειας του έθνους [ξανά και ξανά]

[...] 'Το ελληνικό έθνος συγκροτείται σταδιακά ανάμεσα στο 1770 και το 1820, από μερίδες τριών εθνοπολιτισμικών κοινοτήτων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας (Ρωμιών, Αρβανιτών, Βλάχων), υπό την ιδεολογική ηγεμονία του νεοελληνικού διαφωτισμού και υπό την ηγεσία τριών κοινωνικών κατηγοριών (λογίων, έμπορων, οπλαρχηγών). Η αρχική ασαφής και αμφίσημη ένταξη των πολλών διασαφηνίζεται υπό την πίεση των εξελίξεων και σφυρηλατείται στο καμίνι της Επανάστασης (1821-'29): Ελληνας γίνεται όποιος μετέχει στον Αγώνα. Στον αιώνα που θα ακολουθήσει (1830-1930) η διαδικασία θα ολοκληρωθεί εκ των άνω: Το κράτος, πλέον, με τους γνωστούς τρόπους που διαθέτει κάθε κράτος, με βία δηλαδή και ιδεολογία, θα ολοκληρώσει τη συγκρότηση του έθνους τόσο στο χώρο (προσαρτήσεις και κατακτήσεις εδαφών, αφομοιώσεις και ανταλλαγές πληθυσμών όσο) και κυρίως στο χρόνο: Διά χειρός Παπαρρηγοπούλου θα επιχειρηθεί το τιτάνιο έργο της γεφύρωσης αρχαίου και νέου Ελληνισμού. [...]


all in all, το κυρίαρχο εθνοκεντρικό discours ανανεώνεται και θωρακίζεται με το σχολικό εγχειρίδιο της ιστορίας. μια βολική προσαρμογή. ως παραχώρηση στους φοβικούς που απαιτούσαν δράμα. σουβλισμένο κωλαράκι αθανασίου διάκου δηλαδή και τζιτζιρισμένο μαλλί της ελληνίδας μάνας που σέρνει το μούλικο ενώ 'η σμύρνη μάνα καίγεται'. they like it that way. φόρα παρτίδα στα δωδεκάχρονα. ο ισμαήλ/κεμάλ/μουσταφά που ρουφάει το κατασκευασμένο εθνικό 'μας' αίμα. splatter, μίσος και τετρακόσια χρόνια esclavage. αλλά και μια εξωθεσμική παρέμβαση, ανάλογης έκτασης με αυτή που επιχειρήθηκε την εποχή που o παρασκευαίδης, ανάστατος έβαλε τα κολιέ του και πήρε τους δρόμους και τις πλατείες κραδαίνοντας τα λάβαρα με τις αγίες λαύρες. ανανέωση του κυρίαρχου εθνοκεντρικού discours όμως και για χάρη των ντεμί αντιεθνικιστών. των εισηγητών της κατακερματισμένης γνώσης και της καθεστωτικής παιδαγωγικής. όσων αντιπαρατάχθηκαν όχι με αφετηρία τη θεώρηση της ιστορίας [και] ως πεδίου ταξικού ανταγωνισμού [συνεπώς συχνά υπεράνω των εθνικών διαχωρισμών] αλλά υπερασπιζόμενοι την προτεινόμενη παραλλαγή της εθνικής αφήγησης ως ένα μεταμοντέρνο spin. για χάρη και των δύο λοιπόν συνεχίστε να διδάσκετε στα σχολεία σας τα παραμυθάκια περί 'εθνικής συνέχειας' και του 'αδιάσπαστου του ελληνισμού'[sic]. εγώ θα συνεχίσω να γαμιέμαι με τον ισμαήλ, τον κεμάλ και το μουσταφά. i like it that way.

Image Hosted by ImageShack.us


φωτό: διαδήλωση της φεντερασιόν, του συνδικάτου των ελλήνων, εβραίων, τούρκων, αρμένιων και αρβανιτών στη θεσσαλονίκη, αρχές του εικοστού αιώνα.

5 comments:

Provato said...

!!!!!!

vales-koupa said...

προσεγγίζεις πολύ άνετα το θέμα κι αυτό δείχνει ότι μάλλον το έχεις ψάξει . μπορείς όμως να μου εξηγήσεις πώς γίνεται , όλες οι λέξεις που χρησιμοποιώ σε αυτό το σχόλιο για να επικοινωνήσω μαζί σου , να έλκουν τη καταγωγή τους από την ίδια γλώσσα που μιλούσαν στον ίδιο ( σχεδόν ) γεωγραφικό χώρο πριν τουλάχιστον 2.500 χρόνια ? αν αυτό δεν είναι μια μορφή συνέχειας , εσύ πώς θα το χαρακτήριζες ?
( το ''ομόγλωσσον'' είναι το σημαντικότερο από τα τρία εκείνα στοιχεία που υποτίθεται ότι συγκροτούν έθνος , για λόγους πολύ ευνόητους , όπως θα αντιλαμβάνεσαι ).

les_boi said...

πολύ σωστά το έθεσες , their way , your way ... yours is the best , i assure you! ;-)

vales-koupa αυτο που λες εσύ δεν αναιρεί αυτά που λέει ο αμβρόσιος , η πολιτισμική ταυτότητα(στοιχείο της βασικό είναι φυσικά η γλώσσα) , ενδεχομένως και να επιβλήθηκε στους Αρβανίτες (στη Θήβα όχι και τόσο αποτελεσματικά) και στους Βλάχους ή σε άλλες ομάδες διαφορετικές πολιτισμικά , το ελληνικό κράτος για να έχει συνοχή σ'ένα τέτοιο χώρο τόσο πολύμορφο πλυθησμιακά χρησιμοποίησε και βία και όλα τα μέσα που ανέφερε ο αμβρόσιος , κυρίως δε την προπαγάνδα , όπως φυσικά έγινε σε όλα τα κράτη ... η λεγόμενη λοιπόν εθνική ταυτότητα είναι κάτι το επίπλαστο , ένα όπλο στα χέρια της εκάστοτε εξουσίας , μη συγχέεις την έννοια του πολιτισμού με έννοιες όπως το έθνος , δεν έχουν καμία απολύτως σχέση

vales-koupa said...

φίλε les_boi δε συγχέω εγώ το πολιτισμό με το έθνος . μάλλον συγχέωνται από μόνα τους όταν σε πολλές περιπτώσεις στοιχεία πολιτισμού καθορίζουν ένα έθνος ασχέτως αν καταλήγουν να χαρακτηρίζουν περισσότερα από ένα έθνη , επειδή τα αφομοίωσαν με ή χωρίς τη θελησή τους.

όσον αφορά στο επίπλαστο της εθνικής ταυτότητας , αυτό σηκώνει μεγάλη συζήτηση και σίγουρα δε μπορεί να εξαντληθεί με ανταλλαγές σχολίων.

amvro said...

vale,

οτιδήποτε έχει μπροστά τη λέξη 'εθνικό' είναι κατασκευασμένο και αποτελεί παράγωγο βίας [για όποιον δε συμμορφώνεται] και ιδεολογίας. η εθνική ενότητα, η εθνική ιστορία, ο εθνικός ύμνος, η εθνική συνείδηση χτίστηκαν πάνω σε εκατομμύρια ώρες σχολικής προπαγάνδας, κρατικού εξαναγκασμού, οικογενειακής πειθούς, εκκλησιάσματος κτλ κτλ.

πλαστή δεν θα ήταν αν κάποιος γεννιότανε Έλληνας, αποτελούσε δηλαδη η εθνική του ταυτότητα, φυσικό χαρακτηριστικό τύπου έχω κίτρινο δέρμα, μεγάλη μύτη, κατσαρά μαλλιά....εύχομαι να είναι σαφές. ρίξε αν θες μια ματιά στο άρθρο που παραπέμπω , είναι σύντομο και περιεκτικό.
thnx

les,

o καθένας με τον τρόπο του. δεν ξέρω αν είναι καλύτερος, θέλω πάντως να μείνει έτσι...:)